آدرس:

مشهد - بلوار کوثر - کارخانه نوآوری

تلفن:

۰۹۱۵ ۷۷۹ ۷۳۱۵

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور چیست؟

در جهان امروز، داده‌ها به یکی از ارکان بنیادی و بسیار حائز اهمیت زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند. همه‌ی چیزهایی که در محیط اطرافمان می‌بینیم، می‌خوانیم و می‌نویسیم، از جمله اطلاعات موجود در اینترنت، به شکل داده‌ها ذخیره می‌شوند.

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور روشی است که حول آنالیز داده‌های جمع‌آوری شده از تعامل کاربران و مشتریان و بررسی الگوهای موجود در آن‌ها می‌چرخد که به این وسیله، رفتارها، خواسته‌ها و نیازهای آنان در آینده پیش‌بینی می‌شود. این روند به شخصی‌سازی استراتژی‌های بازاریابی و بازگشت حداکثری سرمایه می‌انجامد. پس داده‌ها یکی از ارزشمندترین منابع موجود در کسب و کارها هستند.

این پروسه نیازمند درک کامل داده هایی است که در حال حاضر در اختیار دارید، داده هایی که می توانید بدست بیاورید، و این که چگونه بتوانید این داده ها را سازماندهی، آنالیز و اجرا کنید تا بتوانید فعالیت های بازاریابی اثربخش تری داشته باشید. دلایل زیادی برای استفاده از بازاریابی داده محور وجود دارد، اما دلیلی که بیشتر از همه کمپانی ها را برای استفاده از این مدل بازاریابی متقاعد می کند توان بازاریابی داده محور برای بهبود و شخصی سازی تجربه مشتریان است.

 

استفاده از رویکرد بازاریابی داده‌محور می‌تواند درباره‌ی عادات خرید مشتریان به سازمان‌ها دید کلی ارائه دهد؛ در نتیجه، کسب‌وکارها با داشتن چنین درکی می‌توانند فروش و استراتژی‌های بازاریابی‌شان را بر اساس خواسته‌های مشتریانشان طراحی کنند.

 

 

تفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور

بازاریابی همیشه روی دو هدف تمرکز دارد. یکی شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان و دیگری استفاده از دانش به‌دست‌آمده برای ارائه آنچه مشتری می‌خواهد. یعنی:

ابتدا باید درک عمیقی از مخاطبان هدف به دست آورید.

نیازهای مشتری را بشناسید و پیش‌بینی کنید.

استراتژی‌هایی را برای تحویل کالاهای متناسب با نیازهای مشتری اتخاذ کنید.

در بازاریابی سنتی از مطالعات بازار موجود در آن زمان و فرضیات بازاریاب برای رسیدن به اهداف بازاریابی استفاده می‌شود. متأسفانه، این رویکرد اغلب به معنای آزمون‌وخطا بود. شرکت‌ها مجبورند تا برای رسیدن به اهدافشان، استراتژی‌های زیادی را امتحان کنند.اما بازاریابی مبتنی بر داده سبب می‌شود تا مناسب‌ترین پیشنهاد را در مناسب‌ترین زمان به مشتری ارائه دهید و ارتباط مؤثری با آن‌ها برقرار کنند.

 

مزایای بازاریابی داده محور

۱.بازاریابی شخصی شده

۲.شفاف‌سازی صریح

۳.تجربه چند کانالی

۴.تجربه بهبود یافته مشتری

۵.توسعه بهتر محصول

 

 

بازاریابی مبتنی بر داده چگونه بر عملکرد کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد؟

تحقیقات فوربز نشان می‌دهد که تمرکز بر داده‌ها بازدهی بسیار بالایی دارد. افزایش وفاداری مشتریان، جذب مشتریان جدید، افزایش رضایت مشتری و غیره، تنها برخی از مزایای بازاریابی داده محور هستند.78 درصد از سازمان­ها می‌گویند بازاریابی مبتنی بر داده، تبدیل سرنخ و جذب مشتری را افزایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

 


آخرین مقالات

دیتاساینس و نقشه راه

دیتاساینس و نقشه راه

مدل های زبانی بزرگ

مدل های زبانی بزرگ


دسته بندی مقالات


آخرین پروژه ها

دیتاساینس و نقشه راه

دیتاساینس و نقشه راه

مدل های زبانی بزرگ

مدل های زبانی بزرگ